Drukke week - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Ruth Nijenhuis - WaarBenJij.nu Drukke week - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Ruth Nijenhuis - WaarBenJij.nu

Drukke week

Blijf op de hoogte en volg Ruth

18 Mei 2013 | Brazilië, Belo Horizonte

Na een drukke week heb ik een momentje kunnen vinden om even weer een blog te schrijven. Het is hier namelijk ontzettend druk. Elke dag is er wel wat te doen zelfs het weekend is volgepland. Maargoed, dat vind ik niet zo erg het is juist leuk.
Ik zal even een paar leuke momenten opschrijven.
Woensdag komen 's ochtends en 's middags kinderen van een school in de buurt langs. Wij houden dan een programma voor ze. Doordat ze dan een paar uurtjes op Luzeiro (ons huis) kunnen zijn, kunnen de ouders gewoon doorwerken en hoeven ze even geen rekening te houden met de kinderen.
's ochtends hadden we alleen meisjes van ongeveer 8 jaar gemiddeld. We vonden het dus wel een leuk idee om met ze een meisjesochtend te houden. En dat was helemaal geslaagd.
We begonnen met hun voeten te wassen en te scrubben. Hun handen hebben we gewassen met koffieprut en afwasmiddel, daar worden je handen heel zacht van. We hebben ook nog een zelfgemaakt maskertje voor ze gemaakt van bananen, honing, yoghurt en sinasappelsap. Of iedereen daar nou blij mee was weet ik niet, aangezien we 15 bananen hebben gebruikt en we de rest van de week (tot maandag) zonder bananen moeten doen :$ maarja, alles over voor de kinderen he ;)
na het maskertje hebben we hun nagels gelakt.
We hebben extra beautydingen gedaan van natuurlijke producten zodat ze het thuis nog een keer kunnen doen. En ze vonden het allemaal ontzettend leuk! Aan het einde kregen ze een spiegeltje mee met de tekst: Você é preciosa aos olhos de Deus. Wat betekent: jij bent kostbaar in God's ogen. Het was een geslaagde ochtend.
De middag hadden we een combinatie groep van jongens en meiden. Dat was ook erg leuk. Met hun hebben we een aantal spelletjes gedaan. Onder andere stoelendans en snoephappen. Het snoephappen was niet zo'n heel erg succes. We hadden in het begin teveel water in de pannen gedaan, daardoor konden de kinderen niet bij de snoepjes. En nadat we er heel wat water uit hadden gedaan vonden ze het nog steeds eng. uiteindelijk stond er nog 1 cm water in ongeveer en toen durfden ze allemaal wel, haha.
Maar na zo'n dag was ik wel ontzettend moe. Misschien ook wel omdat Ik een Nederlander ben ik alles graag heel erg gestructureerd wil hebben en aangezien ik in Brazilieë ben lukt dat niet altijd. Moet me meer bij dingen neer gaan leggen en het gewoon laten gaan en uiteindelijk wel zien hoe het gaat. Dat scheelt wel ontzettend veel stress.

Gisteren zijn we met een hele grote groep van JOCUM naar het grote stadion in Belo Horizonte geweest waar volgend jaar ook de Worldcup wordt gespeeld. Dat was ontzettend gaaf!
Het doel was om te demonstreren tegen pedofilie.
Tijdens de Worldcup worden er namelijk ontzettend veel vrouwen verhandeld voor de sex voor de touristen.
Maar niet alleen vrouwen. Ook ontzettend veel meisjes van 6 jaar worden daarvoor verhandeld. Echt verschrikkelijk om daarover na te denken. Bah, ik krijg er echt telkens kippenvel van. En elk jaar worden er meer en meer meisjes verhandeld. Echt verschrikkelijk!!!
Niet alleen wij gingen demonstreren maar nog veel meer mensen uit Belo. Ook veel scholen kwamen. Dat vond ik wel bijzonder dat van die meisjes van 6 ook gingen demonstreren. Want om hun gaat het!
Met al die mensen gingen we om het stadion staat, het moest een soort knuffel voorstellen om het stadion heen. Ik vond het heel gaaf om hieraan mee te doen.
Misschien zijn we zelfs te zien op Braziliaanse televisie er vloog namelijk een helikopter met camera erboven om een bovenaanzicht te maken. Gisteravond was dat niet te zien op tv maar misschien vanavond of morgenavond wel. :)
Na de demonstratie mochten we nog met zn allen in het stadion dat was ook erg leuk. En toen dat alles klaar was hadden we nog een leuke picknick bij een mooi meer in de buurt.
in de middag gingen we oefenen voor een circus dat we vanmiddag gaan doen en morgen in de wijk. We gaan stukje dansen en dansen met gebarentaal en ook een paar circuskunstjes doen.
Tis alleen niet zo slim dat ik het verkeerde stekkertje van mijn fototoestel heb meegenomen. Dus de foto's van me fototoestel kan ik niet op mn laptop zetten. Dus dat komt thuis ;)
Ik hoop jullie weer een beetje op de hoogte gebracht te hebben en zal als dr weer iets nieuws is het laten weten ;)


  • 19 Mei 2013 - 10:37

    Yvonne:

    lieve ruth

    geweldig dit zo te lezen.het voelt dan net of ik zelf aanwezig ben bij jou en alles wat je meemaakt.

    bijzondere dingen die je meemaakt.volgens mij geniet je van elk moment.

    Ook vrij heftig allemaal,al die indrukken ,maar ja goed slapen zal wonderen doen om de volgende dag weer aan de slag te kunnen.

    geniet van alles en de leuke mensen om je heen.

    Liefs Yvonne

  • 20 Mei 2013 - 15:53

    Frank:

    Hoi Ruth,


    Bijzonder Ruth om op deze manier iets via jou te mogen mee maken van Brazilië, voor mij een land ver weg.
    En ook om iets te mogen horen van misstanden het zou niet mogen gebeuren.
    Dan ook nog met de wereld voetbal kampioenschappen volgende jaar.
    Onze schoonzoon gaat eind van deze maand ook naar Brazilië voor A.I.A.
    En hele gezegende tijd gewenst Ruth en ben benieuwd naar je foto's.

    Frank de Groot

  • 21 Mei 2013 - 17:11

    Ine Woning:

    Hoi Ruth
    wauw wat maak jij veel mee! heel bijzonder! Echt vreselijk dat die meisjes van 6 jaar verhandeld worden voor de seks. Wat goed dat je daar tegen gedemonstreerd hebt. Dat zou geen enkel kind mee hoeven te maken. Gelukkig doen jullie ook leuke dingen zoals een circus voorbereiden. Wat mooi! Ik kijk uit naar je volgende verslag! liefs van Geert en Ine

  • 21 Mei 2013 - 21:14

    Thirsa:

    Hey zussie,
    Wat maak jij veel dingen mee! Bijzonder, intens, leuk, heftig, alles bij elkaar!
    Echt tof om te lezen dat jij met het team om deze kinderen heen mag staan!
    En ja dat gestructureerd bezig zijn :-) hihi het gaat daar dan net wat anders, ik kan me je gevoel helemaal voorstellen!
    Veel succes en plezier nog, denk aan je!
    Dikke knuf Thirsje

  • 22 Mei 2013 - 17:57

    Oma Nijenhuis:

    hai Ruth
    Ik zit hier bij Thirsa enTjeerd op de verjaardag en ik wilde je even een berichtje sturen.
    Ik ben blij te lezen dat het goed met je gaat en dat je het leuk vindt.
    Het lijkt me erg leuk om met al die kinderen om te gaan.
    Ook wel een beetje moeilijk zo nu en dan he
    ik lees geregeld je site om op de hoogte te blijven.
    Ik vind het erg knap!!!!! dat je dit doet.
    Veel succes verder en we zien uit naar je foto's en je verhalen.
    Lieve groetjes van opa en oma nijenhuis

  • 23 Mei 2013 - 17:03

    Mama:

    lieve Ruth
    zooooo bijzonder wat je daar allemaal meemaakt
    je straalt op elke foto.
    dat idee met die ballonnen doorprikken( filmpje facebook) bijzonder
    dat vergeten ze vast niet
    ben zo blij voor je dat je dit in je leven mee mag maken he en dat jij ze zoveel liefde mag geven
    liefs mams

  • 23 Mei 2013 - 23:23

    Marja:

    Hee Ruth,

    Leuk om te lezen hoe het met je gaat daar in Brazilie. Respect hoor dat je dit doet, het is iets wat je altijd bij zal bijven. Vooral de andere cultuur en hoe men daar met jonge meisjes omgaat zal veel indruk maken. Maar geniet ook van dit avontuur terwijl je er bent voor de kids daar. Je draagt een waardevol stukje bij in hun bestaan en dat is superrrrr!

    Liefs,

    Marja van der Toorn

  • 03 Juni 2013 - 19:44

    Trudy Smit:

    Sjonge Ruth! Geweldig dat je dit doet en wat je allemaal meemaakt!!! Wat een avontuur hè?! Ik wens je heel veel sterkte toe en dat God jouw inzet daar zal zegenen zodat je de liefde van de Here Jezus kunt laten zien.
    Ciao! Deus te abencoar!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruth

Actief sinds 10 April 2013
Verslag gelezen: 580
Totaal aantal bezoekers 6751

Voorgaande reizen:

02 Mei 2014 - 29 Juli 2014

Terug naar Brazilië

15 Mei 2013 - 15 Juni 2013

Mijn eerste reis :)

Landen bezocht: