De eerste week - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Ruth Nijenhuis - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Belo Horizonte, Brazilië van Ruth Nijenhuis - WaarBenJij.nu

De eerste week

Blijf op de hoogte en volg Ruth

13 Mei 2014 | Brazilië, Belo Horizonte

Mijn eerste reisverslag vanuit Brazilië. Naja, niet de eerste maar wel de eerste van deze reis. Ik ben zo blij dat ik terug kon naar Brazilië. Het is een mooi land, maar er zijn ook ontzettend veel dingen die nog verandering nodig hebben.
Ik zit hier nu een week en voel me ontzettend goed. Nog geen last gehad van heimwee en ik denk dat dat ook niet meer komt. Ik voel me gewoon thuis hier.
De eerste periode van mijn 3 maanden hier zal ik verblijven in the Rockhouse (Casa Rocha). Daarna zal ik terug gaan naar het huis waar ik vorig jaar ook was The lighthouse (Luzeiro)

In de eerste week heb ik al ontzettend veel gedaan. Er zijn 2 groepen kinderen die door de week 2 keer komen. Daarnaast is er nog een jongensgroep en komen de vrouwen uit de favela (sloppenwijk) 1 keer per week hier aquajoggen 's avonds. Daarnaast ga ik ook door de week mee met bezoeken in de favela. Dit zijn ook altijd mooie momenten. Maar ook momenten waarin je met je neus op de feiten wordt gedrukt. De mensen zijn gewoon zo arm. Je ziet hier ook heel veel jonge meisjes van 15/16 die zwanger zijn of met een pasgeboren kindje op de arm lopen. Dit zijn dingen waardoor je je bewust wordt dat er nog zoveel moet gebeuren in dit land. De mensen uit Brazilië zijn ook heel boos en gefrustreerd met de regering. Je merkt dat bij iedereen. Een man bij de bushalte zei dat de regering en de bevolking in die zin vijanden zijn. En ik kan het wel begrijpen. Er zijn gewoon zoveel dingen waar de regering niks aan doet en lekker het geld in eigen zak steekt.
Daarnaast is er ook gewoon veel verdriet in de favela. Dat merk je als je op bezoek gaat. Iedereen heeft zoveel meegemaakt.
Vorige week gingen we naar een oudere vrouw. Dit was echt een hele mooie en bijzondere vrouw. Ondanks dat ze niks hebben bieden ze je alles aan: koffie, koekjes, lunch, cake. We zijn wel 2 uur gebleven bij deze vrouw. Ze bleef maar kletsen, ze vond het ontzettend leuk dat wij er waren. En ik genoot er ook heel erg van. Op het einde heb ik zelfs een jurk van haar gekregen! Terwijl ze zelf amper iets heeft! Dit is echt een waardevol cadeau wat ik heel goed ga bewaren.

Ik help ook veel mee met de kindergroepen. Ik vind dit echt heel erg leuk. Je begint de kinderen te leren kennen. En dat is ook leuk als je ze op straat tegen komt. Wel heel lastig is de taal nog. Ik ben nu veel portugees aan het studeren en heb dinsdagochtends portugese les. Je merkt dat in het contact met de kinderen het soms best frustrerend is dat je niet kan zeggen wat je wil. Je wilt ze zoveel vertellen en een gesprek met ze beginnen. Maar dat lukt gewoon niet. Dus ik steek heel veel aandacht in het leren van de taal. Dat is wel echt een prioriteit.

Vrijdagavond zijn we naar de straatkinderen gegaan. Dat was wel heel erg heftig. Je ziet kinderen op straat lopen, high van het lijm snuiven. Gewoon om alles even te vergeten waar ze in zitten. Maar dat was wel heel erg heftig om te zien.
Er was deze avond ook een groep van 'De Katepult' uit Nederland. Zij hadden pannekoeken gebakken en hadden wat theater voorbereidt. Deze kinderen zijn zoveel waard. Het zijn zulke mooie kinderen en ze verdienen het beste. Ik denk dat een aantal kinderen wel geraakt waren deze avond. Daarna aten we pannekoeken. Dat vonden ze ontzettend lekker. Fijn om te zien dat je ze op deze manier kan helpen. Verder was de avond eigenlijk ook heel mooi. Er werd veel gepraat met de kinderen, er werd gespeeld. Het was een goede avond. Het lastigste vond ik om weer weg te gaan. Dit gaat zo tegen je gevoel in. Want je gevoel zegt: we kunnen ze hier toch niet zomaar achterlaten?! Dat vond ik wel heel moeilijk. En ook om vervolgens in je eigen bed te liggen met een deken, een kussen, een zacht matras. En dan denkend aan die kindjes die daar in de kou liggen op een kapot matras of een matje. Dit is heel erg heftig. Maar het is fijn dat er we naar deze kinderen toe kunnen om ze te helpen.

Vandaag was er weer kindergroep. Dit keer alleen met de meisjes aangezien de jongens dit weekend op kamp waren.
Het was een hele leuke ochtend. Ze hebben engelse les gehad. De kleuren van de regenboog geleerd. Het was een mooie ochtend.
Voor de rest was de dag redelijk rustig.

Morgen heb ik portugese les en komen de kinderen 's middags.

Nou, ik hoop dat ik jullie een beetje op de hoogte heb kunnen houden met dit verslag. En zal wel vaker hier wat schrijven over Brazilieë. Thanks for reading.

  • 13 Mei 2014 - 09:44

    Sylvia Nijenhuis:

    Lieve lieve Ruth
    Wat ben ik als mama trots op je.
    Zo bijzonder hoe jij deze kinderen alle liefde kunt geven die in je zit ( en dat is heeeeeeel veeeeel).
    Zo bijzonder hoe je dit alles weer ervaart en je zo ontzettend van dit land houdt.
    Ben enorm gezegend met zo'n dochter die daar naar toe gaat en andere minder bedeelden gaat helpen en alles geeft wat ze kan.
    Ben zo blij dat je zo ontzettend geniet en dat we zo vaak even kunnen facetimen.
    Op deze dag dat ik jarig ben is het toch wel heeeel raar dat jij niet vanmorgen bij mijn bed kwam. Maar je ligt nu nog lekker te slapen.
    Wens je Gods zegen toe en tot vanmiddag ? Ff facetimen ??
    Hele dikke knuf en kusjes van je mams❤️❤️

  • 13 Mei 2014 - 22:10

    Familie Van Der Velde:

    Wat mooi geschreven Ruth. En bijzonder wat je daar allemaal doet. Deze reis vergeet je nooit weer. Leuk dat je even ging skypen met Mateo.
    we kijken nu al uit naar je volgende verslag,
    liefs uit Hengelo van Jan en Jenny en vooral van Mateo,Rico, Djodjo en Nikki

  • 17 Juni 2014 - 22:17

    Geert En Ine:

    Ruth wij hebben jou verslag gelezen. Erg indrukwekkend wat je allemaal meemaakt!
    Je verteld het zo dat het lijkt of we erbij zijn.
    lijkt mij ook erg moeilijk als je ziet hoe arm deze mensen het hebben,

    merk je nog veel van de WK? heeft het invloed op straat?

    we wensen jou een hele goede tijd toe en dat je het Portugees goed kunt oppakken
    je bent een kanjer!

    Geert zegt :het is mooi dat je droom geen droom meer is !

    dikke knuffel van
    Geert en Ine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ruth

Actief sinds 10 April 2013
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 6728

Voorgaande reizen:

02 Mei 2014 - 29 Juli 2014

Terug naar Brazilië

15 Mei 2013 - 15 Juni 2013

Mijn eerste reis :)

Landen bezocht: